Ummah Terus Dizalimi, PMIUSM Seru Mahasiswa Prihatin

Meneliti rentetan peristiwa yang berlaku di Syria, kekejaman dan kezaliman berlaku dengan mudah. Umat Islam di seluruh pelosok dunia kebanyakannya seolah-olah berpeluk tubuh daripada bertindak. Kacamata utopia umat Islam melihat kemenangan sukar dan mustahil untuk didapati. Sedang kita yang berkata ini tidak sedar, bahawa kita perlu bertindak.

Ucapan Tahniah dan Syabas Kepada Bakal Mahasiswa yang Mendapat Tawaran ke USM Sidang 2012/2013

Wahai sahabat-sahabat baru yang bakal menempuh alam kampus beberapa bulan lagi, ingatlah bahawa alam kampus ini penuh cabaran dan dugaan. Bagi yang berjaya membawa diri dengan baik, alhamdulillah, teruskan usaha sehingga ke gerbang jaya. Jangan jadikan kebebasan di alam kampus satu tiket untuk anda bersosial lantas melupakan matlamat untuk menuntut ilmu.

Peristiwa Nuzul Quran

17 RAMADHAN- merupakan suatu tarikh penting bagi kita sebagai umat islam kerana pada tarikh inilah berlakunya peristiwa Nuzul Quran.Peristiwa ini sentiasa menjadi iktibar kepada kita kerana dengan peristiwa inilah zaman Jahiliyyah disinari dengan cahaya , kesesatan diganti dengan kebenaran dan umat yang bertuhankan hawa nafsu berubah bertuhankan Allah yang Maha Esa.

Kenyataan Rasmi PMIUSM Berkenaan Hedonisme dalam Himpunan Jutaan Belia 2012

Islam tidak melarang ummatnya untuk berhibur tetapi haruslah mengikut batas-batas syariat yang telah ditetapkan. Amalan percampuran lelaki dan perempuan sambil menampilkan artis yang jelas sekali tidak menutup aurat malah melalaikan jiwa muda remaja adalah bercanggah sama sekali dalam syariat Islam.

Organisasi Pimpinan PMIUSM Sidang 2012/2013

"Dan hendaklah ada di kalangan kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada makruf dan mencegah dari yang mungkar, merekalah orang-orang beriman.” : Ali Imran, 104

Sunday, February 28

GESAAN MELAKUKAN PERUBAHAN TERHADAP PILIHANRAYA KAMPUS USM.

oleh Muslihah Bt Mazlan Sahabat Pmiusm Seiring peranan universiti dalam melahirkan generasi pelapis yang berwibawa dan berpendidikan, pilihanraya kampus merupakan salah satu platform dalam memberikan pendidikan politik yang sebenar kepada mahasiswa dan mahasiswi. Pendedahan amalan demokratik perlu diterapkan sewaktu pengajian di universiti bagi melahirkan warga masyarakat yang benar-benar memahami tanggungjawab kepada Negara pada masa akan datang. Melihat kepada perkembangan dan perjalanan pilihanraya kampus USM sesi pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar sidang 2009/10 pada 28 Januari 2010 lalu jelas telah memberikan sedikit gambaran sejauh mana kesedaran dan nilai pendidikan politik dalam kalangan mahasiswa universiti Apex ini. Berdasarkan artikel yang telah dikeluarkan dalam Berita Kampus jilid 40 bil 9 pada minggu lepas telah memberikan sedikit analisis ringkas mengenai pilihanraya kampus pada sidang kali ini. Berdasarkan maklum balas dan pandangan yang telah dikemukakan oleh sebahagian mahasiswa yang telah ditemu bual dan juga jumlah pengundi yang masih lagi rendah membuktikan bahawa pendidikan politik kampus ini masih lagi gagal dan perlu diperbaiki. Mahasiswa USM seharusnya lebih prihatin dan mengambil peluang untuk merasai suasana pilihanraya sebenar yang berlaku diluar kampus kerana kaedah pengundian secara manual masih lagi diteruskan dalam pilihanraya kampus USM ini. Hal ini kerana kaedah pengundian elektronik (e-voting) yang telah dijalankan di kebanyakan Institut Pengajian Tinggi yang lain sedikit sebanyak telah merampas amalan demokratik yang seharusnya dirasai oleh golongan mahasiswa. Walaubagaimanapun, kelebihan ini tidak sepenuhnya dihargai oleh golongan mahasiswa Apex. Hal ini disebabkan suasana pilihanraya kampus ini tidak begitu dirasai atau disedari oleh mahasiswa mahasiswi. Jika dinilai semula berkenaan tempoh berkempen yang hanya berlangsung selama dua hari sebelum hari pengundian adalah begitu singkat bagi calon-calon memperkenalkan diri kepada keseluruhan warga pengundi. Kekangan jadual kelas yang perlu dihadiri oleh calon juga memberikan tekanan kepada calon untuk berkempen secara meluas didalam kampus. Selain itu, poster kampen yang turut disediakan oleh pihak pengurusan universiti juga seolah-olah tidak begitu efektif dan berkesan. Hal ini kerana gambar-gambar calon yang bertanding dihimpunkan didalam satu poster. Konsep kelestarian yang cuba diterapkan melalui penjimatan kertas ini seolah-olah menjadikan lebih tidak lestari kerana gambar-gambar ini menjadi saiz yang lebih kecil didalam satu poster dan tidak begitu menarik untuk para pengundi melihatnya. Maka poster-poster ini hanya bertaburan menjadi sampah atau dilipat-lipat menjadi ejaan nama calon sahaja. Jika menilai dari segi faktor calon yang bertanding juga tidak begitu memberangsangkan pengundi untuk memilih. Pada malam memperkenalkan diri oleh calon-calon (Rapat Umum) dilihatkan tidak begitu intelek kerana kita dapat menyedari kebanyakan calon yang berpidato dihadapan pengundi sering sahaja mengulangi nama dan hanya berdasarkan teks yang telah dihafal. Ini tidak lagi kita menilai calon-calon yang menang tanpa bertanding. Kebanyakan calon-calon ini hanya diminta untuk bertanding bagi memenuhi kerusi di pusat pengajian. Sejauh mana pilihan yang ada pada pengundi bagi memastikan calon-calon yang menjadi wakil pelajar ini nanti benar-benar berkepimpinan dan mampu membawa suara mahasiswa. Seharusnya suasana dan perjalanan pilihanraya kampus yang berlangsung di menara gading ini menggambarkan daya keintelektualan mahasiswa dan kematangan dalam segala tindakan mahasiswa. Kepincangan yang berlaku pada politik luar seharusnya tidak diserap masuk atau ditiru oleh mahasiswa. Tetapi malangnya jika diperhatikan suasana rapat umum yang berlangsung tidak mengambarkan kematangan sesetengah mahasiswa. Hal ini kerana terdapat sebilangan penyokong yang berkelakuan tidak sopan dibawah pentas sewaktu calon memperkenalkan diri bagi tujuan menganggu calon tersebut. Telah tercatat juga dalam sejarah pilihanraya kampus kali ini berkenaan ‘misteri lelaki berpisau’ yang mengambil tindakan bodoh memotong banner yang dibawa oleh penyokong lain sewaktu rapat umum berlangsung . Walaupun kejadian ini hangat diperkatakan oleh mahasiswa kerana ianya seolah-olah menggugat keselamatan dan hak untuk menyokong mana-mana calon tetapi pihak universiti seperti tidak mengambil endah terhadap kes ini. Terdapat juga pegawai universiti yang terlibat dalam proses pilihanraya ini hanya beranggapan ianya sekadar provokasi untuk menarik undi. Apakah motif disebalik tindakan berdiam diri yang diambil oleh pihak universiti kerana tidak mengenakan apa-apa tindakan terhadap pelajar tersebut sehingga hari ini adalah bagi melindungi mana-mana pihak. Kesimpulannya, semua pihak perlu memainkan peranan secara kolektif bagi sama-sama mengubah suasana politik kampus pada kali ini lebih baik pada masa akan datang. Kegagalan mengubah suasana pilihanraya kampus bakal melahirkan warga generasi yang bersifat individualistik dan tidak memahami peranan dan hubungan sebenar didalam masyarakat. *penulis merupakan pelajar major Antropologi dan sosiologi, Sains Kemasyarakatan tahun 2 USM.

Wednesday, February 10

SEBUAH PERKONGSIAN...

oleh Wan Iryani Wan Ismail Jawatan : Bakal Pensyarah UITM Pendidikan : - University of Cape Town '09 (PhD in Chemical Pathology, Pharmaceutical Biotechnology) - Universiti Sains Malaysia '05 (Master Microbiology, Medical Microbiology) - Universiti Sains Malaysia '02 (Microbiology) Mantan Pengerusi Helwani PMIUSM 2001 Suami : Izwandy Idris - YDP MPP USM 2000/2001 Salam buat sahabat-sahabat yang dikasihi Terima kasih atas doa dan penghargaan dari kalian. Ku amat menghargainya. Hanya Allah sahaja yang mampu membalasnya. Alhamdulillah, itulah ucapan sebaik-baiknya tanda kesyukuranku yang tak terkata. Penyelesaian sebuah perjuangan menuntut ilmu atas nama PhD, secara formalnya hampir selesai. Syukur pada-MU. Biarpun, diri ini bukanlah contoh yang terbaik, kerana ramai lagi pelajar lain yang lebih cemerlang pencapaiannya, tetapi banyak perkara yang ingin dikongsikan bersama supaya semua beroleh kejayaan yang sama bahkan mungkin yang lebih baik, insyaAllah. PhD, bagiku bukan sekadar segulung ijazah. Tetapi ia adalah sebuah perjalanan, pengalaman dan ilmu kehidupan. Kenapa ku berkata sedemikian? Kerana jika ijazah itu adalah matlamat akhirnya, tatkala ia di dalam genggaman, maka akan terasa hidup kosong. Kerana tiada lagi perkara yang ingin dicapai buat masa yang terdekat. Mungkin mengambil masa untuk mengumpul kembali perancangan seperti untuk kenaikan pangkat dan sebagainya. Ku tidak bercakap kosong tetapi ia adalah hasil dari pengalaman sendiri dan perkongsian dari orang-orang yang telah berjaya dalam hidupnya, kawanku, seorang non-muslim. Tidak salah berfikiran begitu. Tetapi ada matlamat lain yang lebih besar untuk difikirkan. Kerana ia amat memberi impak yang besar tika ingin memulakan pengajian, tatkala dalam pengajian dan pasca pengajian. PhD adalah ilmu kehidupan. Biarpun anda sedang bekerja atau surirumah tika ini, muslim atau non-muslim, insyaAllah ada sesuatu yang boleh anda praktikkan dari pengalaman dan ilmu yang ingin ku kongsikan ini, insyaAllah…. Coretan pengalaman diri… 3 bulan sebelum keberangkatan, semua perancangan telah disusun rapi; penyelia, passport, visa, good conduct letter, insurans, pakaian dan lain-lain. Perkara utama, penyelia untuk PhD ku, sudah diteliti dengan setelitinya. Kerana tahu kebanyakan pengalaman kesukaran dalam PhD, adalah faktor penyelia. Ku telah email secara individu pelajar-pelajarnya untuk mengetahui baik atau macamana penyeliaannya, ku sudah study kertas-kertas kerjanya dan kajiannya. Dan tatkala 2-3 hari sebelum keberangkatan, penyelia tersebut menghadapi masalah dan melarang dan mencadangkan ku menangguh kedatangan ku ke sana. Esok malam dah nak berangkat, akhirnya, ku mengambil keputusan yang amat berat untuk menangguh pemergianku ke sana. Berkat doa selamat yang telah diadakan sebelum itu, ku telah selamat untuk tidak berangkat awal ke sana. Kerana ada hikmahnya..Allah knows the best! 2 bulan selepas itu, akhirnya ku terbang ke sana. Penyelia itu menyambut kedatanganku. Tika itu, ku sedang mengandungkan anak kedua, 6 bulan. Datang seorang diri kerana suami tercinta sedang berjuang untuk menghabiskan peringkat akhir masternya dengan masalah2 lain juga. Jika ku tangguhkan lagi pengajianku, akan lagi banyak masalahnya. Jadi ku mengambil keputusan untuk teruskan perjuangan tersebut. Ku satu-satunya pelajar Malaysia di sana. Perintis pelajar Kementerian Pengajian Tinggi (KPT). Tiada kenalan di sana. Hanya penyelia yang dikenali melalui email. Doa dan tawakkal sahaja sebagai bekalan. Ku terpaksa menerima penyelia baru. Yang tidak sempat untuk diteliti latar belakangnya. Cuma, tajuk penyelidikannya amat menarik minatku. Penyelia tersebut, baru berpindah ke university berkenaan. Kotak pun berbungkus lagi. Makmal pula banyak yang tak lengkap. Dan Ku, adalah pelajar PhD nya yang pertama. Tiada senior mahupun junior. Cuma, ada 2 orang lagi yang bakal melanjutkan doctor pakar di bawah seliaannya. Cabaran sudah bermula! Seorang diri di dalam makmal, makmal yang tidak lengkap, banyak bahan kimia juga yang perlu dibeli, menghubungi pembekal, semua ku perlu uruskan sendiri dan seorang diri! Dengan bidang yang totally new, basic pun samar-samar, cabaran bahasa juga. Menambahkan liku hidup ku seorang pelajar PhD. Sebulan pertama, malam Jumaat, ku dikejutkan dengan pemergian ayahanda yang tercinta. Kaku ku sendirian. Air mata mengalir tanpa sedar. Hanya bacaan Yaasin dari jauh yang mampu ku hadiahkan. Hari Isninnya, ku sudah memulakan rutin ku seperti biasa. Bukan tidak menghormati pemergian ayahanda yang tercinta, tetapi itulah wasiat beliau untuk ku terus berjuang dan berjaya dalam hidup. Meratapi pemergian tidak mampu membawa rohnya kembali. Hanya teruskan kehidupan untuk lebih berjaya itulah hadiah yang terbaik buat beliau. 4 bulan pertama, pelbagai yang telah ku pelajari, dari kultur sel, Western blot dari penyeliaku dan belajar sendiri dengan merantau ke makmal-makmal lain. Dengan rendah diri belajar dari pelbagai orang. Tetapi tiada satu pun keputusan yang dapat ku capai. 28/12, ku masih lagi bersemangat untuk ke makmal. Tetapi dinasihatkan untuk berehat kerana tengah sarat mengandung. Akhirnya 3/1, Alhamdulillah, ku telah selamat melahirkan anak kedua yang comel. Alhamdulillah juga, kerana suami ku berada di sisi. Yang telah sampai sebulan awal. Biarpun beliau juga sedang berperang dengan tesis masternya. Beliau sanggup berkorban buat isterinya. Alhamdulillah padaMU ya Allah kerana menganugerahkanku seorang suami yang penyayang ini. Sebulan berehat sepenuhnya dibawah jagaan suami tercinta dan tuan rumah yang telah dianggap sebagai ibubapa sendiri, ku kembali ke makmal. Terus berjuang. Hanya selepas setahun ku berada di makmal itu, akhirnya ku berjaya memperolehi keputusan pertama buat kajianku. Disamping itu, ku telah diamanahkan untuk menjadi co-supervisor kepada pelajar tahun akhir yang pertama di makmal itu dan menolong seorang pelajar master di makmal yang sama. Cabaran tetap datang dengan pelbagai rupa. Tak mampu ku ungkapkan. Biar ia menjadi rahsia di dalam diri. Hanya Allah sahaja yang tahu, betapa hati ini luruh beberapa kali menghadapi ujian yang pelbagai itu. Ku tetap teruskan perjuangan. Kerana ku ingin menuntut ilmu sebanyak yang mungkin, bukan buat diri semata tetapi buat Negara ku yang tercinta (biar setanding dan maju dengan Negara-negara maju yang lain) dan demi tuntutan agama yang mendarah daging di dalam jiwa. Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad! Alhamdulillah, setelah 3 tahun 4 bulan, 10 seminar tempatan dan luar Negara, 2 anugerah dari univeristi dan syarikat persendirian, di antara 8 orang yang terbaik seluruh South Afrika, beberapa jurnal telah dan bakal diterbitkan, dengan 5 orang pelajar di bawah penyeliaan, bekerja 7 hari seminggu, masalah bahasa, pengorbanan suami dan anak-anak tercinta (suamiku juga berjaya dengan pengajiannya), pemergian ayanhanda tercinta, kerinduan seorang ibu tua, tiada kenalan dan merupakan pelajar perintis di sini, akhirnya lambaian panggilan pulang Negara tercinta makin jelas di mata. Rindu untuk mendidik anak bangsa moga maju ke depan. Rindu untuk berbakti dan membuktikan kebenaran agama yang suci dan bersih. Hanya Engkau yang tahu betapa berat cabaran yang telah dilalui, kerana semua cabaran itu telah Engkau hadiahkan dengan rasa kebahagian di dalam hati untuk ku terus menjadi hamba yang bersyukur dan berjuang di jalanMU selalu, amin…Ya muqallibalqulub, thabith qulubana ‘ala dinik, amin.. Doaku, moga kawan-kawan ku juga cekal, tabah dan berjaya dalam perjuangan hidup masing-masing. Semua orang ada cabarannya yang tersendiri. Yang penting, lengkapkan ilmu yang betul di dalam jiwa moga ia menjadi bekal yang berguna dalam mendepani cabaran hidup semasa. Jika orang lain boleh berjaya, kenapa tidak kita! InsyaAllah semua kita boleh berjaya dalam hidup! Amin… Sesungguhnya perjalanan hidupku juga masih lagi panjang, bahkan baru sahaja bermula. Ya Allah, moga Engkau rahmati ku selalu, suami dan anak-anakku juga, moga tetap kekal di jalan-MU, amin...

MALAM INTELEK SISWI LESTARI




VCD FORUM 'MAHAR SI DIA'

video intro Video Rakaman... ANDA TAK BERKESEMPATAN MENGIKUTI FORUM 'MAHAR SI DIA' ??? ATAU ANDA BELUM PUAS MENDENGAR PENERANGAN PARA PANELIS TENTANG MAHAR ??? ATAU ANDA MUNGKIN TAK TAHU BAGAIMANA MAHU MENERANGKAN ISI KANDUNGAN FORUM KEPADA ORANG LAIN... KAMI SEDIAKAN PENYELESAIAN UNTUK ANDA !!!! DAPATKAN RAKAMAN 'FORUM MAHAR SI DIA' SEGERA !!! TEMPAHAN BOLEH DIBUAT DENGAN MENGHANTAR 'SMS' KEPADA HISYAM (013-4424132) SERTAKAN NAMA DAN BILANGAN VCD YANG HENDAK DITEMPAH... HARGANYA ???? >>>>>>>>>>>> RM 5.00 SAHAJA (tempahan melebihi 3 set akan mendapat diskaun...)

Mencari model ekonomi dunia; Islam preskripsi yang terbaik

Muhammad Nuruddin Bashah
Setiausaha TERAS Cawangan Perak
http://munawwarah.blogdrive.com/


Banyak media Eropah dan Amerika Syarikat kini berbincang soal timbunan defisit belanjawan negara-negara besar antarabangsa. Malah istilah baru iaitu preskripsi ekonomi mulai kedengaran dibincangkan secara jujur dan terbuka. Hal ini jelas menunjukkan keresahan dan kegawatan sebenar ekonomi dunia tanpa mampu diselindungi lagi.

Berbincang soal preskripsi ekonomi, secara umum kita tidak boleh melarikan diri daripada menyentuh soal mencari alternatif baru, atau menampilkan model ekonomi baru untuk diikuti. Model baru bermaksud keluar dari rangka kerja lama dan semestinya bersifat ‘penyelamat’ dan rahmat untuk negara dan rakyat amnya.
Dunia kini sudah dikenali ramai sebagai pengikut setia model ekonomi AS. Malah sistem utama ekonomi iaitu matawang juga dipelopori oleh dolar Amerika walaupun ada pengecualian kepada beberapa negara besar lain. Dunia dwipolar telah bertukar kepada unipolar sejak kejatuhan Warsaw Pact 1991, dan sejak itu bermula sudah penguasaan hampir 100% AS terhadap ekonomi dunia.


Menurut Zulkifli Salleh (Dewan Ekonomi, November 2009), dunia kini mulai giat merenung dan bekerja ke arah membina model ekonomi baru apabila melihat kegagalan ekonomi yang ditunjangi oleh Amerika Syarikat. Kegagalan ini terserlah apabila beberapa negara besar dunia diramalkan merudum tahap defisit pada tahun 2014. Berdasarkan ramalan, hutang kasar kepada KDNK pda tahun 2014 bagi Amerika Syarikat ialah 106.7 %, Australia 16.6%, Britain 87.8% manakala Jepun sebanyak 234.2%. Walaupun China mengalami pertumbuhan ekonomi besar sebanyak 7.6% pada tahun 2010, namun begitu Bank Dunia menjelaskan defisit belanjawan China adalah sebanyak 4.9% di mana ia meningkat 3% daripaada ramalan asal China sendiri.

Walaupun tanpa menunggu tahun 2014, defisit belanjawan AS telah meningkat sehingga Ben Bernanke telah memberi amaran kepada Kongres dan Rumah Putih berkenaan hutang negara yang kian menimbun jika sikap meminjam AS berterusan untuk menyelesaikan masalah secara jangka pendek melalui stimulus berterusan. Keseimbangan fiskal dan percaya dengan kemampanannya adalah formula untuk menyelamatkan ekonomi AS menurut Bernanke yang juga merupakan bekas penasihat majlis Ekonomi Amerika semasa pentadbiran G.W Bush.

Mari bersama perhatikan bagaimana model ini dapat menyelamatkan ekonomi AS sebelum ini. Selepas Kemelesetan Besar pada 1930-an, AS cuba memperkukuhkan ekonominya dengan berbelanja secara berlebihan atau memotong cukai agar para pengguna berbelanja lebih juga, serta memupuk pertumbuhan pesat dalam bekalan wang yang turut menggalakkan peningkatan perbelanjaan. Pada 1970-an, masalah ekonomi akibat kerugian perang Vietnam, kenaikan harga besar terutamanya bagi bekalan tenaga, menyebabkan kegusaran akan berlakunya inflasi. Oleh itu, kepimpinan kerajaan memberi tumpuan kepada pengawalan inflasi dengan mengehadkan perbelanjaan.

Cadangan-cadangan langkah terbaik untuk menstabilkan ekonomi banyak berubah dari 1960-an hingga 1990-an. Pada 1960-an, kerajaan AS amat mempercayai dasar fiskal dalam bentuk manipulasi pendapatan kerajaan untuk mempengaruhi ekonomi. Disebabkan perbelanjaan dan cukai dikawal oleh presiden dan Kongres Amerika Syarikat, pegawai-pegawai terpilih ini memainkan peranan utama dalam menentukan hala tuju ekonomi negara. Keyakinan terhadap dasar fiskal sebagai pengawal kegiatan ekonomi mudah terjejas oleh inflasi tinggi, pengangguran tinggi dan kurangan (defisit) belanjawan kerajaan yang besar, sehingga diatasi oleh dasar kewangan.

Setakat maklumat tahun daripada Monthly Budget Review yang boleh ditinjau di laman www.cbo.gov, hutang AS sendiri adalah berjumlah $12 trillion (November 2009) iaitu 83% daripada KDNK. Hasil negara pula hanya $2.106 trilion (2009) berbanding perbelanjaan negara sebanyak $3.515 trilion (2009)

Model ekonomi bebas Amerika juga ternyata gagal apabila sistem wang kertas fiatnya juga kian malap. Dahulu selepas Perang Vietnam, AS telah menggunakan preskripsi baru ekonominya untuk keluar dari tambatan emas kerana inflasi tanpa kawalan semasa perang. Akan tetapi usaha ini hanya menyaksikan pula kebimbangan negara lain terhadap keupayaan AS membaiki defisit belanjawan yang kian bertambah sejak 1970an lagi. Ia juga menyaksikan kemerosotan sandaran emas pada Dolar AS daripada 55% kepada 22% sahaja. Terciptanya wang fiat (kertas) sejak Amerika keluar daripada sistem Bretton Woods adalah untuk mengembalikan sokongan dunia kepada Dolar AS pada waktu itu. Namun begitu preskripsi ekonomi ini hanya mengakibatkan ketidaktentuan dan perubahan mendadak kadar pertukaran mata wang. Tambahan pula ia mencacatkan kewangan dunia serta menambahkan ketidakstabilan terhadap sistem pasaran bebas yang sudah sedia kelam kabut.

Jika AS percaya dengan preskripsi model ekonomi berasaskan wang kertas fiat, China telah terlebih awal menyedari kelemahan dan kegagalan akibat menggunakan mata wang fiat yang tidak bersandarkan emas. Zaman Dinasti Tang 800M telah mengalami pengalaman inflasi teruk akibat pengeluaran wang yang begitu mudah.
Ternyata keputusan AS untuk keluar daripada tambatan emas adalah model yang salah dan kini ia semakin diperbincangkan. Lantaran itu dunia Islam kini mula berbahas asal kekuatan ekonomi dunia sejak zaman berzaman iaitu emas. Emas yang merupakan logam tidak reaktif, amat kekal sifatnya, tiada susut nilai malah ia telah berabad lamanya menjadi simbol ekonomi ketamadunana dunia. Cuma AS apabila menjuarai matawang kertas sejak era Presiden Nixon 1971, mulai menampilkan minyak sebagai pengganti emas, malah digelar pula sebagai emas hitam. Perang demi perang yang dicetus oleh AS dan sekutunya ternyata untuk mengheret dunia bersama bergelut dalam dunia rakus petroleum.

Model ekonomi kapitalis tradisional telah lama meletakkan penilaian kekuatan ekonomi negara melalui tahap KDNK masing-masing. Lantaran itu cetusan dunia Eropah untuk keluar dari perlumbaan KDNK cuba dipelopori oleh Perdana Menteri Britain Blair dan Presiden Perancis iaitu Nocholas Sarkozy. Sarkozy kian lantang berbincang cara untuk menggantikan US Dolar sebagai mata wang rujukan dunia. Perancis yang sememangnya ketinggalan dalam pertumbuhan KDNK sejak tahun 1982 hanya beroleh 2.1% setahun berbanding AS sebanyak 3.3%, kini ingin menjuarai kaedah model baru ekonomi yanag membelakangkan KDNK sebagai indikator kekuatan ekonomi negara. Sarkozy juga tidak percaya dengan kaedah berjimat cermat untuk mengawal defisit tahunannya, serta bertindak untuk tidak meningkatkan cukai. Beliau percaya dengan teknik perlaburan berterusan kerana yakin dengan kemampanana jangka panjang. Secara umumnya teknik dan model ini amat berisiko dan ternyata beliau berjiwa besar untuk mencipta pemikiran tengah sebegini.

Terdapat juga pemikiran model ekonomi yang yakin bahawa defisit belanjawan dan pertumbuhan malap KDNK hanya perlu diatasi dengan ‘mendiamkan diri’ tanpa perlukan stimulus tertentu. Pemikiran ini antaranya didokongi oleh John Tamany editor Real Clear Markets yang percaya bahawa krisis dan defisit akan hilang dengan sendirinya. Lord Thomas Macaulay ahli sejarah British abad ke-19 berpendapat jika defisit atau kemurungan ekonomi berlaku, selalunya kemuflisan akan diramalkan berlaku. Namun saban dekad yang berlaku masih tinggal defisit akan tetapi tiada rekod muflis dicatat dalam sejarah.

Obama selaku ketua Rumah Putih juga percaya dengan beralih kepada langkah berjimat cermat dalam masa yang terdekat hanya akan membantutkan proses pemulihan. Model AS setakat sekarang adalah meneruskan proses rangsangan ekonomi selain meningkatkan defisit dari tahun ke tahun. Model ekonomi 1937 telah menunjukkan bukti bahawa berjimat dalam masa yang terlalu singkat akan mengakibatkan kemelesetan dalam kemelesetan pada tahun tersebut.

Keluaran dalam negara kasar (KDNK) sesebuah negara adalah satu cara untuk mengukur ekonomi nasional. KDNK bermaksud jumlah nilai pasaran keseluruhan barang dan perkhidmatan terakhir yang dikeluarkan dalam sesebuah negara pada masa tertentu (lazimnya dalam tahun kalendar). Jika umat Islam bersetuju untuk menerima model Sarkozy yang menolak KDNK sebagai kayu ukur ekonomi negara, umat Islam perlu kemukakan pula model ekonomi Islam yang menjadi alternatif kepada keresahan dunia kini. Malah isu kemampanan fiskal yang selalu diperdebatkan perlu dinilai dari aspek ekonomi Islam.

Kini umat Islam perlu optimis untuk memiliki model ekonomi baru berteraskan Islam untuk antarabangsa. Model ekonomi berteraskan Islam antarabangsa perlu berasaskan prinsip menolak keraguan dan mengembalikan keyakinan dan kepercayaan sesama masyarakat. Instrumen yang sangat penting dalam perekonomian Islam adalah sistem mata wang dinar dan dirham. Hal ini mengingat bahawa sistem moneteri dalam Islam adalah berasaskan emas dan perak. Diterapkannya sistem perdagangan dengan menggunakan emas dan perak dalam mata wang dinar (Gold dinar) dan dirham dalam kekhilafahan Islam telah membuktikan terkawalnya angka inflasi.

Inflasi sesungguhnya merupakan suatu kemudaratan ekonomi dan paranoid bagi setiap pemikir model ekonomi lama mahupun model baru. Hal ini adalah disebabkan dengan terjadinya inflasi, telah berlaku sebuah fenomena yang signifikan terhadap meningkatnya kemiskinan masyarakat. Dengan demikian, maka penerapan sistem mata wang dinar dan dirham secara luas, akan turut mengurangi tahap inflasi yang selama ini terus membayangi sistem perekonomian semua negara. Ini adalah akibat penerapan sistem ekonomi konvensional (kapitalisme) yang menggunakan wang kertas (fiat money) yang tidak terkawal. Wang kertas inilah riba yang selama ini beredar dalam dunia antarabangsa dan tidak terkecuali dunia Islam.

Islam sangat mencela ekonomi berasaskan riba dan menghalalkan jual beli nyata yang jauh dari syak dan keraguan. Hal ini dengan tegas difirmankan Allah dalam Surah Al-Baqarah ayat 275 yang berbunyi Allah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba. Hal ini memerlukan umat Islam kembali berkiblatkan dinar Islam sebagai teras model ekonomi Islam dunia.

Dalam ekonomi Islam, jumlah wang yang beredar bukanlah pembolehubah yang dapat ditentukan begitu saja oleh pemerintah sebagai pembolehubah eksogen. Dalam ekonomi Islam, jumlah wang yang beredar ditentukan di dalam perekonomian sebagai pembolehubah endogen, iaitu ditentukan kerana banyaknya permintaan wang di sektor komoditi nyata atau dengan kata lain, jumlah wang yang beredar sama banyaknya dengan nilai barang dan perkhidmatan dalam perekonomian. Tiada kes wang lebih daripada komoditi atau komoditi melebihi wang yang dikeluarkan.

Dalam ekonomi Islam, sektor kewangan mengikuti pertumbuhan sektor barang nyata (komoditi), inilah perbezaan konsep ekonomi Islam dengan ekonomi konvensional, iaitu ekonomi konvensional, jelas memisahkan antara sektor kewangan dan sektor barang nyata. Akibat pemisahan itu, ekonomi dunia dilanda krisis. Hal ini kerana, ahli ekonomi tidak lagi menggunakan wang untuk kepentingan jual beli material, tetapi untuk kepentingan spekulasi mata wang. Spekulasi inilah yang dapat menggoncang ekonomi berbagai negara, khususnya negara yang kondisi politiknya tidak stabil. Akibat spekulasi itu, jumlah wang yang beredar sangat tidak seimbang dengan jumlah komoditi sebenar.

Penasihat kewangan Barat, Dan Taylor, mempunyai keyakinan bahawa sistem kewangan dan perbankan Islam mempunyai keunggulan sistem yang lebih baik berbanding dengan sistem kewangan Barat yang berasaskan riba. Krisis kewangan yang sedang dihadapai oleh negara-negara Barat seperti AS dan Britain memberikan kekuatan secara langsung dan tidak langsung kepada sistem perbankan Islam yang berdasarkan syariah.
Sistem kapitalis yang saat ini banyak diamalkan telah menunjukkan kegagalan dengan mengakibatkan terjadinya krisis ekonomi. Sistem ekonomi Islam sebagai pilihan alternatif mulai dikaji untuk diterapkan sebagai sistem perekonomian yang baru. Sistem ekonomi Islam mempunyai perbezaan yang mendasar dengan sistem ekonomi yang lain, di mana dalam sistem ekonomi Islam terdapat nilai moral dan nilai ibadah dalam setiap kegiatannya.

Prinsip ekonomi Islam adalah, kebebasan individu, hak terhadap harta, kesamaan sosial, seselamatan sosial, larangan menumpuk kekayaan, larangan terhadap institusi anti-sosial serta kebajikan individu dalam masyarakat.
Dasar kemampanan fiskal adalah antara model ekonomi AS dan dunia barat umumnya. Dasar pengurusan fiskal secara umumnya difaham sebagai langkah-langkah pemerintah untuk membuat perubahan ekonomi. Perubahan dalam sistem cukai atau perbelanjaannya dengan maksud untuk mangatasi masalah-masalah ekonomi yang dihadapi (Sukirno, 1995:170).

Dasar fiskal dalam model ekonomi berteraskan Islam dijalankan bertujuan mengutip hasil negara dan membelanjakan hasil tersebut untuk memaksimumkan kebajikan ekonomi dan kebajikan rohani rakyatnya. Kebajikan rohani merupakan kebajikan yang paling utama dalam sesebuah negara Islam disamping kebajikan ekonomi. Gabungan kedua-dua kebajikan ini akan melahirkan Al-Falah iaitu kejayaan di dunia dan akhirat.
Nik Mustafa Nik Hasan (IKIM 2009) percaya bahawa model ekonomi Islam juga optimis dengan dasar kemampanan fiskal melalui syariat zakat untuk mengurangkan defisit belanjawan sekaligus memperkasakan ekonomi. Melalui perlaksanaan zakat, semangatnya akan menjadi panduan kepada pemerintah dalam menggubal dasar fiskal negara. Dasar fiskal dan kewangan yang mantap, akan menghala kepada kestabilan ekonomi (mencapai guna tenaga penuh, kos sara hidup yang rendah dan sebagainya) dan pengaliran harta secara teratur dan berkesan akan tercapai. Kejayaan tersebut membolehkan negara mencapai pertumbuhan ekonomi yang mampan. Di samping itu kerajaan akan dapat meningkat jumlah tabungan dan pelaburan dalam ekonomi. Ia juga akan meningkat paras keseluruhan kepenggunaan negara hasil daripada kemantapan prestasi ekonomi yang disertai dengan keadilan dalam pengagihan kekayaan dan pendapatan.
Dasar fiskal Islam juga menggalakkan pengeluaran untuk keperluan asasi rakyat. Jika model ekonomi baru ingin dilaksanakan, pasti nilai Islam perlu ditambahkan iaitu menjadikan negara sebagai takungan rahmat dan kemakmuran kepada rakyat melalui pengeluaran yang optima.

Sesungguhnya setiap umat mendapat fitnah dan fitnah umat itu adalah harta. ( hadis Riwayat Tarmizi)

Lantaran itu harta perlu diurus dengan baik kerana ia adalah arahan agama islam.
Dalam Islam, faktor peningkatan pengeluaran tidak hanya berdasarkan pada proses perubahan dalam negara yang didesak oleh banyak kekuatan berasaskan kewangan / monetization, tenaga kerja yang murah, tanah dan modal yang mencukupi, tetapi juga disebabkan kehendak syariat.

Dalam ekonomi Islam, globalisasi merupakan antara amalan Islam. Rasulullah telah menjadi pedagang antarabangsa sejak usia remaja walaupun pada skala yang kecil. Ketika berusia belasan tahun, dia telah berdagang ke Syam , Yaman, dan beberapa negara di kawasan Teluk sekarang. Sejak awal kekuasaannya, umat Islam menjalin hubungan bisnes dengan China, India, Persi, dan Rom. Bahkan hanya dua abad kemudian (abad kelapan), para pedagang Islam telah mencapai Eropah Utara.
Di zaman Nabi Muhammad jarang sekali terjadi kemelesetan. Zaman khalifah yang empat juga begitu. Pernah sekali Nabi mengalami defisit, iaitu sebelum Perang Hunain, namun segera dibayar setelah perang.

Apabila bercakap soal model ekonomi baru berteraskan Islam, maka perbankan Islam juga merupakan asas utama pencairan ekonomi Islam. Malaysia kini menjadi ladang subur kepada sistem perbankan dan ekonomi islam. Bilangan institusi kewangan Islam meningkat kepada 54 unit pada tahun 2008 berbanding sebanyak 47 unit pada tahun 2007. Takaful juga mencatat untung sebanyak RM 2.834 billion pada tahun 2008 berbanding RM 2.37 billion sebelumnya.

Jika dahulu, kewangan cara Islam dikatakan tidak mendatangkan keuntungan sehingga menjadi paranoid kepada kapitalis dalam dan luar negara, kini bank-bank Islam mencatatkan keuntungan tinggi misalnya untung sebelum cukai sebanyak RM 19.17 billion pada 2008 berbanding RM 17.701 billion pada tahun 2007.

Menurut Prof. Datuk Dr Mahmood Zuhdi Abdul Majid ( Al Islam januari 2010), suatu ketika nanti perbankan dan sistem perekonomian konvensional akan digantikan dengan perbankan dan perekonomian Islam walaupun secara peralihan yang amat perlahan. Malaysia kini berjaya menerima sokongan kaum Cina yang kini lebih yakin dengan perbankan Islam.

Jika Sarkozy Presiden Perancis ingin merintis jalan tengah dalam mencipta model baru ekonomi, hakikatnya kini Perancis juga yang terkenal dengan negara sekular itu ingin menjadikan Paris sebagai pusat ekonomi islam utama di Eropah. Singapura yang cukup signifikan dengan gaya kapitalisme AS juga telah melancarkan Dana Dagangan Elektronik Islam. Jepun antara negara yang lewat menerima pendakwah islam, kini menawarkan perbankan Islam di bank-bank kerajaan.

Di antara isi penting model ekonomi berteraskan Islam adalah meliputi hal penyediaan bekalan dan belanjawan awal sebelum mendepani sebarang krisis. Sebarang perlaburan atau percubaan ekonomi yang mengandungi keraguan ‘gharar’ adalah dilarang oleh Islam sepertimana cadangan Sarkozy. Hal ini juga adalah sunnah Nabi Yusuf AS semasa menjadi menteri kewangan Mesir. Penjimatan dan penyediaan bekalan awal ini berbeza dengan kepercayaan Obama bahawa langkah berjimat akan mengendalakan ransangan fiskal negara.

Penjimatan dalam ekonomi dunia hari ini sememangnya tidak boleh terlalu mendadak jika sesebuah kerajaan ingin melihat ransangan fiskal tidak tergendala. Perusahaan seperti perhotelan dan perlancongan sememangnya memerlukan keuntungan berterusan untuk meneruskan kitaran fiskal yang baik iaitu untung bertukar menjadi cukai negara. Jika penjimatan dilakukan mendadak misalnya sektor kerajaan mengurangkan urusniaga dengan sektor perhotelan tersebut, maka perhotelanan dan perlancongan tadi akan terbantut malah mungkin gulung tikar. Di sinilah kepintaran pemimpin menangani ransangan yang sesuai. Langkah terbaik adalah menurut panduan Islam iaitu cegah sebelum terlewat. Penjimatan menurut Islam ialah sikap berhati-hati dan berpada-pada meningkatkan produktiviti, perusahaan atau kuantiti perkhidmatan semasa ekonomi sedang baik kerana kemandiriannya perlu diteruskan jika ekonomi meleset. Program dan projek mega yang terlalu tidak terkawal akan menyusahkan negara untuk meransang perjalannya semasa krisis ekonomi berlaku.

Menurut M. Umer Chapra Penasihat Kajian di Islamic Research and Training Institute of the Islamic Development Bank Jeddah pernah menyatakan, disebabkan korupsi dan rasuah, ekonomi Islam tidak akan menampilkan sebarang model yang berguna. Malah ia kontra dengan ajaran Islam yang menentang korupsi. Ketirisan wang akibat rasuah sepanjang usaha membaik pulih ekonomi hanya memusnahkan sesebuah model ekonomi tersebut.

Ransangan untuk kemampanan fiskal adalah perlu jika Model ekonomi Islam diperkenalkan. Apa yang telah diamalkan oleh semua negara boleh sahaja diteruskan tanpa halangan. Cuma, semangat keadilan dan nilai amanah Islam ( al a’dlu wal ihsan) perlu disuntik dalam agihan peruntukan serta agihan ransangan. Jika tiada nilai amanah dan kejujuran menurut Islam, maka ransangan yang diharapkan hanya akan menambah kekayaan golongan konglomerat kapitalis tertentu sahaja dan kelancaran dasar fiskal tidak akan terjadi.

Jika benar dunia ingin keluar dari dunia ekonomi berpandukan KDNK, umat Islam boleh mengambil peluang mencipta model ekonomi yang berasaskan KPI kejayaan domestik dan nilai manfaat ekonomi sesebuah negara. Ekonomi sesebuah negara dianggap berguna oleh Islam jika ia berjaya meningkatkan Indeks Pembangunan Insan, Statistik graduan kelas pertama, kadar literasi penduduk dan kadar pendidikan tinggi negara serta KPI aplikasi sains dan teknologi yang dikaji ke bentuk penggunaan sebenar. Jika kadar-kadar ini meningkat akibat kekuatan ekonomi negara, maka ekonominya sememangnya bermanfaat. Teori sains dan teknologi yang termaktub dalam tesis serta kajian gran-gran universiti perlu dijelmakan dalam bentuk aplikasi teknologi barulah boleh digelar perlaburan yang berguna untuk negara. Nilai manfaat ekonomi yang hanya muncul selepas produk ekonomi dihasilkan hanya mampu divalidasikan selepas kejayaan ketamadunan negara terjelma.

Jelas umat Islam dan pemimpin negara Islam berupaya mencipta model ekonomi yang mandiri menandingi model lapuk tinggalan AS dan barat.

Monday, February 8

Ayuh Semua 'Update' Antivirus

oleh Shafinaz Binti Abd Hamid Timbalan Pengerusi HELWI http://sufisakinah.blogspot.com/ “eh hakim, lattop hang ada anti-virus tak?aku nak masuk tumbdrive ni” “Mesti la ada..anti-virus original lagi aku beli..setiap 3 hari sekali aku update tau, hang jangan main-main” “owh..kalau original mesti mahal kan?” “erm…ye la.kena la berkorban sikit kalau nak jaga latop tue” “tapi ape bezanya antivirus yang mahal dengan yang aku download free je kat laman web tue ye?” “ermm..hang cuba la dulu, baru tahu apa bezanya” APA BEZA ANTI-VIRUS INI??? Semestinya antivirus yang mahal lagi original ini lebih berkesan berbanding antivirus yang kita peroleh secara percuma daripada internet. Namun, walau semahal mana pun antivirus yang dibeli, jika tidak di ‘update’ tidak berguna juga. Maka seharusnya menjadi tanggungjawab pengguna untuk meng“update” antivirus itu. Melihat kepada fenomena ini, suka saya kaitkan dengan diri kita sebagai hamba Allah. Seperti antivirus itu tadi, manusia juga perlu meng'update' diri untuk berhadapan dengan dunia yang penuh dengan ‘virus' yang pelbagai rupa. Bagaimanakah caranya ?. “Bacalah dengan nama Tuhanmu Yang Menciptakan. Dia telah mencipta manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah yang Maha Pemurah. Yang mengajar manusia dengan perantaraan kalam. Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya.” (Al-Alaq :1-5) Jika kita lihat wahyu pertama yang diturunkan oleh Allah adalah suruhan membaca. Membaca dengan tujuan mencari ilmu Allah yang terbentang luas .Sekiranya tujuh lautan itu dijadikan dakwat sekalipun tidak akan habis untuk menulis ilmu Allah. Umat Islam dituntut untuk menuntut ilmu sama ada ilmu dunia mahupun akhirat kerana dengannya akan menjadi benteng dan persedian kita untuk menghadapi hari-hari muka. Melihat kepada konteks zaman sekarang ini, tanpa ilmu kita akan mudah diserang oleh virus-virus dunia serta agenda-agenda mereka yang mahu melihat umat Islam lemah dan mundur. Namun ilmu di dada ini akan sia-sia sekiranya tidak diamal dan dilakukan penambahan. Ilmu alif, ba, ta yang kita belajar 20 tahun lepas tanpa berterusan mungkin masih lagi alif,ba,ta pada masa sekarang. Ilmu menggunakan mesin taip 20 tahun lepas mungkin tidak relevan lagi pada masa sekarang sekiranya kita tidak update ilmu baru iaitu menggunakan kemudahan komputer. Apa beza pula mesin taip dengan komputer? Saya yakin para pembaca sekalian dapat membezakan sendiri. Kita lihat sahaja dari segi pengurusan, jua beli, keperluan maklumat dan sebgainya. Semuanya hanya dihujung jari. Namun sekiranya kita masih lagi dengan ilmu mesin taip yang lama tanpa ada keinginan untuk memperbaharui ilmu itu maka kita akan ketinggalan dalam banyak urusan. Maka umat Islam perlu setiasa memperbaharui ilmu dunia dan akhirat dengan menimbanya, memperbanyakkan pembacaan, menghadiri majlis-majlis ilmu dan sebagainya. Semoga dengan ilmu-ilmu yang kita update ini menjadi benteng pada kita untuk berhadapan dengan 'dunia cyber' yang semakin hari semakin banyak virus-virusnya.

Thursday, February 4

"Hati-hati dengan Hati"

oleh Aminah Bt Suhaimin Mantan NYDP PMIUSM 0809 http://nailah87.blogspot.com/ Sabda Rasulullah SAW “Bahawa dalam badan anak Adam itu ada segumpal darah. Apabila segumpal darah itu baik, baiklah seluruh badan anak Adam itu. Apabila gumpalan darah itu rosak, rosaklah seluruh badan anak Adam itu. Perhatikanlah, bahawa yang dimaksudkan itu adalah hati”. (Muttafaqun `Alaihi) Mengapa hati penting? Dari sudut Islam Hati tempat letaknya niat. Hadis Nabi “Setiap amalan bergantung pada niat.” Hati menjadi tempat Allah menilai amalan hambaNya. Kata ulamak “Boleh jadi amalan kecil menjadi besar kerana niat dan boleh jadi amalan besar menjadi kecil kerana niat”. Dari sudut sains Hati merupakan tempat filter darah. Darah yang mengalir dalam tubuh badan kita akan dibersihkan dan disaringkan dari racun-racun ke tubuh badan melalui permakanan dan pernafasan. Jika dilihat pada kedua-dua sudut ini, terdapat persamaan iaitu tapisan. Hati perlu dijaga daripada sebarang perkara yang boleh mendatangkan mudharat kepadanya. Sekiranya berlaku pada hati seperti rosak, buta, sakit ataupun mati, kesannya membabitkan seluruh tubuh manusia . Akibatnya, akan lahir penyakit masyarakat seperti jenayah kolar putih, jenayah jalanraya, dan seumpamanya. Bagaimana hati boleh mati? 1. Hati mati kerana tidak berfungsi mengikut perintah Allah. Firman Allah yang bermaksud: "Maka kecelakaan besarlah bagi orang yang keras membatu hatinya daripada menerima peringatan yang diberi oleh Allah. Mereka yang demikian keadaannya adalah dalam kesesatan yang nyata." (Surah al-Zumar ayat 22) 2. Hati akan mati sekiranya tidak diberikan makanan rohani secukupnya. Kalau tubuh badan boleh mati sekiranya tuannya tidak memberi makanan dan minuman, begitu juga hati. Tanda-tanda Hati Mati. Kata Ibrahim Adham kepada anak muridnya: 1. Mengaku kenal Allah SWT, tetapi tidak menunaikan hak-hak-Nya. 2. Mengaku cinta kepada Rasulullah s.a.w., tetapi mengabaikan sunnah baginda. 3. Membaca al-Quran, tetapi tidak beramal dengan hukum-hukum di dalamnya. 4. Memakan nikmat-nikmat Allah SWT, tetapi tidak mensyukuri atas pemberian-Nya. 5. Mengaku syaitan itu musuh, tetapi tidak berjuang menentangnya. 6. Mengaku adanya nikmat syurga, tetapi tidak beramal untuk mendapatkannya. 7. Mengaku adanya seksa neraka, tetapi tidak berusaha untuk menjauhinya. 8. Mengaku kematian pasti tiba bagi setiap jiwa, tetapi masih tidak bersedia untuknya. 9. Menyibukkan diri membuka keaiban orang lain, tetapi lupa akan keaiban diri sendiri. 10. Menghantar dan menguburkan jenazah/mayat saudara se-Islam, tetapi tidak mengambil pengajaran daripadanya. Menurut Sheikh Ibni Athoillah Iskandari dalam kalam hikmahnya : “Sebahagian daripada tanda mati hati itu ialah jika tidak merasa dukacita kerana tertinggal sesuatu amal perbuatan kebajikan juga tidak menyesal jika terjadi berbuat sesuatu pelanggaran dosa.” Cara-cara menjaga Hati: 1. Mengingati Mati "Perbanyaklah kalian mengingat mati, sebab seorang hamba yang banyak mengingat mati, maka Allah akan menghidupkan hatinya, dan Allah akan meringankan baginya sakit saat kematian." (HR. Dailami) 2. Mendalami Ilmu Hadis yang diriwayatkan daripada Muaz Bin Jabal : “Pelajarilah ilmu maka sesungguhnya mempelajari ilmu kerana Allah adalah untuk menakutkan dan menuntut ilmu adalah ibadah dan mempelajarinya adalah tasbih dan berbahas dengannya adalah jihad dan mengajarnya bagi orang yang tidak mengetahui adalah sedekah dan mengajar ahli keluarganya mengenai halal dan haram adalah satu usaha untuk mendekatkan diri dengan Allah kerana ia mengajar kepada benda halal dan haram dalam menakutkan kepada Allah dan menjadi rakan ketika kesunyian dan menjadi dalil ketika senang dan susah dan menjadi perhiasan ketika keseorangan dan menjadi rakan ketika berdagang dan Allah angkat darjat mereka dikalangan mereka dan menjadikan mereka pemimpin yang menjadi ikutan orang lain. Kerana Ilmu menghidupkan hati yang buta dan memberi cahaya kepada yang gelap dan memberi tenaga kepada yang lemah dan telah mencapai hamba ketahap yang merdeka dan menduduki bersama raja-raja dan mencapai darjat yang tinggi di dunia dan juga akhirat. Dengan ilmu ia boleh taat kepada Allah SWT, dengan ilmu ia menyembah Allah dengan ilmu ia menghubungkan tali sillturrahim, dengan ilmu ia dapat mengetahui yang halal dan yang haram dan menjadi perintis kepada amal. (Imam Abu Bakar Muhammad bin Hussin Bin Abdullah Al-Ajiri, Takhrij wa ta’liq Sopian Nur Marbu Banjari al-Makki, 1996:35-36.) 3. Bersama dengan orang-orang soleh dan orang-orang berilmu. "Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hambaNya hanyalah ulama." (Surah Faathir: Ayat 28). “Ya Allah, Tuhan yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hati kami dalam agamaMu dan mentaatiMu”.

Wednesday, February 3

Forum Bicara Remaja Siri 2 - 'MAHAR SI DIA'

Klik 'Banner' untuk besarkan !!! “Mahar Si Dia” merupakan kesinambungan daripada Bicara Remaja Siri 1.Pada kali ini Bicara Remaja Siri 2 dengan pilihan tajuk “Mahar Si Dia” dicetus atas beberapa permasalahan gadis pada masa sekarang lebih-lebih yang berpelajaran tinggi ,seringkali dikaitkan dengan hantaran belanja perkahwinan terlalu tinggi oleh keluarga. Banyak persoalan-persoalan yang timbul bahkan ada yang keliru antara persoalan adat dan syariat. Objektif penganjuran MSD adalah :- - Memberi kefahaman tentang hakikat perkahwinan. - Memberi pendedahahan tentang mahar dari prespektif Islam yang sebenar . - Merungkai masalah yang berlaku akibat belanja yang tinggi dalam masyarakat hari ini. - Menjelaskan persoalan antara adat dan syariat dalam proses perkahwinan. - Memberi kesedaran tentang kepentingan membina Baitul Muslim khususnya kepada warga kampus.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...